2008-06 Geen UK

Oversteek Engeland wordt Groot rondje Noord Holland.

Zaterdag 7 juni 2008.

Ik zou dit keer daadwerkelijk gaan meevaren met de WORK van Henk Veerdig naar Engeland. Dus op naar Enkhuizen om in te schepen. Het werd prachtig weer en aangekomen in Enkhuizen scheen de zon en was de wind zuid. Geen handige windrichting dus na koffie op de motor naar Amsterdam. De wind nam af tot 0,5 bft. Voor ons gunstig dus. Opeens begint de motor te pruttelen. Diesel op en dan mag je ook meteen het brandstoffilter vervangen. Gelukkig lag er een reserve exemplaar klaar. Even sleutelen en we bleven een half uur op de plek zonder anker. Inderdaad geen wind. Na Pampus begon de wind te draaien naar west. Hoe is het mogelijk!! Gelukkig schijnt de zon. Deze dag maar als een motorboot gedragen en geen zeil laten wapperen.
In IJmuiden aangekomen liggen daar Romke en Rita met de Alacrity (M26) en Chris en Ali met de Tangaroa (M33). We besluiten zondag uit te varen op koers 270 graden om 9:00 uur.

Zondag: klaar voor vertrek en de wind staat west.  Na een groepsfoto in de stralende zon doen we een poging om uit te varen maar varen bij de havenmonding meteen de mist in. We zijn elkaar meteen kwijt. Wel blijven de toeters van de grote zeeschepen luid hoorbaar. We gaan terug naar de haven en wachten af met koffie. De tijd verstrijkt en het is geen optie meer om nog te vertrekken naar Engeland i.v.m. aankomst. De wind is nog steeds pal west. Er komen Engelsen binnen die de laatste 30 mijl in de mist hebben gevaren. Ze zijn behoorlijk op. Chris en Ali gaan op de motor naar Enkhuizen. Het zicht klaart op en we (Henk, ondergetekende, Romke & Rita) maken een plan de campagne: we besluiten ’s middags om 16:00 te vertrekken naar Den Helder. Na Egmond draait de wind naar het Noorden. Het is aan de wind net bezeild. We koken al zeilend en ’s avonds zeilen langs de kust is mooi. 23:00 uur komen we aan in Den Helder. Nog een biertje en een snack en slapen.

Maandag. De wind is nog steeds ongunstig en de vooruitzichten bij eventuele terugtocht zijn niet fijn (ongunstig). We besluiten de wadden op te gaan richting Terschelling. Het is lekker rustig en een lekker windje. ’s Middags valt de wind weg en we gaan verder op de motor om niet achteruit te varen in de stroom. Na enige tijd komt er weer wind en als we op Slenk varen valt deze weer weg. Om half zeven arriveren we in de haven. Opeens getoeter en lawaai in de Haven. Nederland heeft gescoord. SMS: Chris en Ali zijn in Texel.

Dinsdag: we besluiten de vakantie in te korten. De dochter van Henk krijgt haar examenuitslag op donderdag. Gezien de situatie wil hij dan gewoon thuis zijn. We varen naar Kornwerderzand. Het is prachtig zeilweer. We moeten wachten bij het wantij tot het water hoog genoeg staat. We gieren achter onze ankers in de stroom. De Alacrity begint te krabben op het anker en bijna wordt het een botsing. Het gaat net goed. Het leermoment: iets meer afstand bewaren. We zetten onze tocht door naar Hindelopen. Een gezellig stadje en we koken gezamenlijk een rijstmaaltijd.

Woensdag: We vertrekken op lagerwal richting Enkhuizen. Het is bezeild en we spuiten lekker over het water (6- 7 kn). We hebben de gang er goed in maar het IJsselmeer blijft een rare klotsbak vergeleken met zee. De reis gaat voorspoedig en om 13:00 uur komen we aan in Enkhuizen. De Alacrity gaat door naar Amsterdam. Vervolgens komen zij na IJmuiden en een tussenstop in Scheveningen weer behouden in hun thuishaven Rhoon aan de Oude Maas. De tocht was korter dan verwacht maar tocht lekker gezeild en uitgewaaid. Volgend jaar nog een poging maar dan niet in Juni!!!

Ps. De dochter van Henk is geslaagd.