2007-07 Hellevoetsluis SCYR

De Shipmate Classic Yacht Regatta 2007, Hellevoetsluis
kijken en bekeken worden !!!!

Al jaren ben ik onder de indruk van mooie klassieke schepen. Ik kan met veel genoegen kijken naar het oude hout, de katoenen zeilen en vooral de mooie klassieke lijnen van deze jachten. Zelf zijn we sinds 7 jaar in het bezit van een Marieholm IF (Skidbladnir) en varen dus ook op een, weliswaar polyester, klassieker.

Van de Classic Yacht Regatta had ik al lang geleden gehoord, maar op de een of andere manier was het nooit van gekomen eens te gaan kijken bij dit mooie evenement. Gelukkig heeft de organistatie van deze regatta 2 jaar geleden besloten om de inschrijving ook open te stellen voor polyester klassieke jachten (criteria is dat ze klassieke lijnen moeten hebben en ontworpen zijn voor 1965).

In 2005 deden wij voor het eerst mee en hebben de Marieholms daar samen de Vendö’s en andere polyester boten nodige banen moeten effenen om de polyester klassiekers geaccepteerd te krijgen. Dat was voor sommige puristen in deze regatta een zware dobber, want opeens moesten ze het opnemen tegen en dus soms verliezen van polyester jachten waarvan de eigenaren ‘alleen maar hoefde te poetsen’ en nooit iets hoefden te restaureren.

Dit jaar was er echter een aparte Polyclassics klasse in het leven geroepen en streden alle polyester jachten tegen elkaar. Wat ons betreft een enorm succes, want alle kou was uit de lucht en we hebben ons zeer welkom gevoeld. De Marieholms waren in de Polyclassics goed vertegenwoordigd met de volgende 5 schepen:
Jadan II ( IF) van Hella en Ludo Knegtel
Lättja (IF) van Carel en Olivier Rikken
Skidbladnir (IF-E) van Marc Fluttert en Marleen Gaillard
Thor (M26) van Berend van de Berg
Skan (M26) van Wouter Koelewijn.

Op woensdag middag kwamen we aan in de haven van Hellevoetssluis en daar was het al een gezellige drukte. De oude haven lag vol met al die schitterende schepen en een groot aantal polyclassics moest genoegen nemen met een plaatsje in de nieuwe haven achter de brug. De aangewezen plek was niet echt geweldig: een verlaten kade zonder voorzieningen (als water, toilet & stroom) en een eindje lopen van de oude schepen met feesttent.  Omdat de Marieholms niet echt lux waren uitgerust, hadden we geluk en mochten met de 5 Marieholms alsnog voor de brug plaatsnemen. De grote vloot van 6 Vindo’s die wel alle nodige voorzieningen aan boord hebben namen wel plaats achter de brug.

De weersverwachting gaf aan dat de herfst dit jaar eind juli al zou gaan beginnen en de windvoorspellingen voor 5-7 Beaufort voor de komende dagen maakte dat we met een rif in het grootzeil en de high aspect fok naar buiten gingen. De wind bleek mee te vallen en de baan lag redelijk in de luwte van de eilanden in het Haringvliet. We trokken het rif er maar uit en hebben die dag twee mooie races kunnen varen.
’s Avonds trok de wind behoorlijk aan en stond de feesttent gevaarlijk te bewegen. De organisatie laste het avondprogramma af, verzocht iedereen de tent te verlaten om veiligheidsredenen en naar de boten te gaan. Extra lijntjes naar de wal of naastliggend schip werden gelegd en in afwachting van wat verder zou gaan gebeuren.

Vrijdagmorgen werden we wakker van de gierende wind door de stagen en hobbelende boten in de haven. Alles was ’s nachts goed gegaan. Deze keer waaide het echt 7 bft en besloot de organisatie de wedstrijden af te lasten voor die dag. Een wijs besluit en we hebben die dag heerlijk ik de haven gelegen en genoten van het zonnige, maar omstuimige weer, kijkend naar elkaars boten. Er kwamen nog een aantal NMV-leden (zonder boot) even buurten. Altijd erg gezellig om onder het genot van een drankje even bij te kletsen.
Zaterdag was eigenlijk ingepland als een rustdag, maar gelukkig werd er toch een race gevaren. Deze keer gingen we met vol tuig en genua van start en hoewel het aardig door ging waaien was dit goed te doen en hesen we ook nog voor de wind de spinaker. Ondanks een paar halsbrekende toeren tijdens de gijp wisten we als eerste Marieholm te finishen en daarmee een 2e plek te bemachtigen.

Op zondagmorgen werden we wakker van kletterende regenbuien en ingepakt in onze zeilkleding liepen we naar de tent voor het palaver. De mededeling van het comite dat ze die dag nog twee (ipv één) korte races wilde varen werd dus niet echt met gejuich ontvangen. De eerste race bleek wel 12 mijl lang te zijn en nadat we ruim een uur voor de wind waren weggevaren bleek het terugkruisen toch wel 1.5 – 2 uur te duren, ondanks de tot 6 bft aanwakkerende wind. Het was een ruige tocht, waarbij veel klassiekers tijdens de race een of twee riffen moesten leggen om het vol te houden. Om de druk op het roer (met vol tuig) acceptabel te houden hadden we alle lijken, stagen en schoten op maximale spanning gezet. Door te spelen met de schoten en overloop was het hard werken maar prima te doen. Een goede materiaaltest waarbij weer eens duidelijk werd dat de boten het prima kunnen hebben maar dat de mensen de zwakke schakel zijn. De middagwedstrijd kon dus niet meer doorgaan. Wij vertrokken moe de haven in terwijl een aantal Marieholms richting Willemstad gingen om op tijd weer op de Kaag of andere bestemming terug te kunnen zijn. ’s Avonds volgde nog een leuke prijsuitreiking en de Marieholms hebben het uitstekend gedaan!  Hopelijk tot de SCYR in 2009 met een leuk veld Marieholms.

Zie hieronder de uitslagen van de Marieholm deelnemers klasse Polyclassics:

donderdag zaterdag zondag totaal
Jadan II 1 6 3 3
Skidbladnir 5 4 5 5
Thor 7 10 9 9
Skan 4 17 13 12
Lättja 13 21 DNS 16

Ps: door de organisatie was de rating van de Skan ( 0.622)  was ongunstig ingvoerd t.o.v. de ander M26 (0.614). Misschien een puntje van aandacht in 2009.

Marc Fluttert & Marleen Gaillard
(IFE, Skidbladnir)