2007-06 Engeland, bijna oversteek

Voorbereiden op de oversteek naar Engeland op 10 juni

Midden op zee tussen Whitby en IJmuiden bedachten Henk Veerdig en Ferdinand Postma aan boord van de WØRK hoe geweldig het zou zijn een zeetocht met een kleine armada Marieholms te maken. Na positieve reacties van bevriende schippers van zusterschepen is een inventarisatie gedaan voor een rondje River Orwell. De belangstelling was zo groot dat is besloten een informatieavond en een voorbereidingsavond te organiseren.

Met 20 personen (vertegenwoordiging van maar liefst 14 schepen) was het op 20 januari een knusse en gemoedelijke informatiebijeenkomst . Ervaringsniveaus op zee lopen zeer uiteen. De meesten hebben wel zout water geproefd maar nog geen nacht op eigen Marieholmkiel gevaren. De onderwerpen waren divers; techniek, sanitaire zaken, veiligheid, andere scheepvaart, weersomstandigheden (vooral mist), besluitvorming op zee, communicatie, alle mogelijke zaken passeerden de revue. Kaarten werden uitgevouwen en Ferdinand nam ons op sleeptouw. Engeland begon te leven.

Met nadruk is er op gewezen dat deel uitmaken van een groep niet per definitie een grotere veiligheid garandeert. Bij slecht weer heb je de handen vol aan je eigen schip en zijn de mogelijkheden om anderen praktisch bij te staan slechts beperkt. Advies en morele ondersteuning via de marifoon kunnen natuurlijk wel. Vereiste veiligheidsvoorzieningen, navigatiemiddelen, kaarten, almanakken en handige boeken zijn doorgenomen. En hoe steek je eigenlijk een shipping lane over? Hier hebben we iets langer bij stilgestaan dan tijdens de voorbereiding van mijn eerste oversteek met de Nederlandse Vereniging van Toerzeilers. "Haaks" was toen het antwoord, "Volgende vraag". Het leek er vooral om te gaan wat we aan de andere kant voor leuke dingen gingen doen. Terwijl ik me vooral afvroeg "Hoe kom ik daar?".

Aan het eind van de avond lagen we in gedachten al bijna voor anker of aan tafel bij The Butt & Oyster Pub bij Pin Mill.

De groep op de voorbereidingsavond op 21 april was iets kleiner maar groot genoeg om de doorgang naar de keuken zo te blokkeren dat de makkelijkste weg onder tafel door was. In de voorbije weken is door iedereen flink geklust, aangeschaft en ingelezen. En gestudeerd! Hans & Zn. van de Asjemenou en Kees van de Sagitta hebben eerder op de dag met goed gevolg TNK examen gedaan. De meeste schepen liggen al enkele weken te water. Ferdinand is nog bezig met versteviging van de wantbevestiging van de Windzang. Anderen zijn nog op zoek naar een extra anker, ankerketting, een rubberboot, een reddingsvlot e.d.

De avond heeft een aantal afspraken opgeleverd over vertrekplaats, vertrektijd, communicatie, verantwoordelijkheden en bestemming. Vertrek is 10 juni, zondagochtend vroeg vanuit IJmuiden Marina. Doel is rechtstreeks richting Harwich. Mochte n we onderweg merken dat we niet op tijd zijn voordat de sterke ebstroom op 11 juni om 09.00 vanuit de River Orwell inzet, dan kunnen we of de vloed afwachten of uitwijken naar Lowestoft.

De oversteek geschiedt individueel en/of als groep. De keuze wordt per schip voor vertrek duidelijk afgesproken. De groep houdt regelmatig marifooncontact. Indien een groepslid onderweg besluit zich van de groep los te maken en individueel verder te gaan dan wordt dit eerst gemeld.

Uiteindelijke beslissingen over bestemming, koers, verzamelpuntcoördinaten, wie als groep en wie los van de groep (kan allebei mits duidelijk afgesproken) zijn sterk afhankelijk van weersomstandigheden en persoonlijke voorkeur. Op het palaver van zaterdagavond op 9 juni op de steigers van de Marina van IJmuiden worden definitieve besluiten genomen.

Ook zijn maatregelen behandeld bij het scenario man/vrouw over boord: z.s.m. reddingsboei en/of joon overboord – ’s nachts ook een licht - als nog twee personen aan boord: één doet het schip, de ander let alleen maar op positie drenkeling – als nog één persoon aan boord: GPS op MOB zetten - koers richting drenkeling - lange lijnen vanaf voorkikker (BB en SB) voor houvast door drenkeling - bijliggen bovenwinds van de drenkeling (fok bak en grootzeil op ruim) - benedenwindse reling los maken (touwtjes doorsnijden) - indien drenkeling niet zelfstandig of met hulp op het benedenwindse gangboord kan komen: grootzeilval achterop de giek - onderblok grootschoot los en bevestigen aan harnas v.d. drenkeling - indien geen harnas of bevestigingsoog een stootwil voor de drenkeling, touw onder de armen door op de rug vastmaken, onderblok grootschoot aan het touw -  hijsen en trekken ...

Indien de reling bij het achterhek niet over touwtjes beschikt dan is het aan te bevelen deze aan te brengen om de reling eenvoudig en snel met een mes los te kunnen snijden. Als je de motor gebruikt, zorg er voor dat hij uit zijn werk staat als de drenkeling bij het achterschip komt of kan komen!

Het handigste blijft natuurlijk om er voor te zorgen dat je niet overboord valt. Een lifeline, goede borging en deugdelijke zwemvesten zijn essentieel. In ieder geval ’s nachts aanklikken, ook bij licht weer.

Wouter en Jeannette van de Johanna lieten aan het eind van de avond met gepaste trots hun zelfgemaakte joon zien. Terecht want het is een zeer indrukwekkend gevaarte. Je moet toch wat als je nieuwe mast nog niet binnen is.

De stand van vertrekkers staat nu op negen schepen. Hiervan zullen er door onvoorziene omstandigheden naar schatting niet meer dan drie afvallen en dan zijn we met zes schepen. Een mooie groep! We hebben mensen in de groep met verstand van het weer, van navigatie, EHBO, techniek, vissen en koken.

Aan ons en onze schepen zal het niet liggen. Nog een paar weekjes mentaal en fysiek voorbereiden, nog even dromen en dan los!

Henk Veerdig, 25 april 2007