2007-04 Voorkaag

Verslag voorkaag 21 en 22 april 2007

Zaterdag 21 april gingen we vroeg naar de haven om de boot op te halen. Deze week zou de werf de mast er nog opzetten. Een week eerder wilden we dit karweitje zelf al klaren maar dat ging even niet door. Bij het verplaatsen van een accu ging ik door mijn rug en dat was het einde van het klussen aan de boot op deze zaterdag.
Dus vandaag (een week later) in de haven aangekomen zagen we wel een bekende boot maar het was nog een motorboot en geen zeilboot. Balen dus. Gelukkig kwam de werfeigenaar snel opdagen en na wat gedoe stond drie kwartier later de mast erop.
Snel de rest optuigen want over een uur moesten we op de Kaag sociëteit zijn (en het is minstens een half uur varen). Geen ideaal begin van de dag.

Op de Kaag sociëteit aangekomen waren we de derde Marieholm. Hans Verdel zou alleen de zondag meevaren. Bart Keijzer (met Arend Verdel) en Hanz Zwart (met bemanning) waren al aanwezig. Uit zelfbescherming had ik besloten niet mee te varen. Mijn vervanger was Ludo Knegtel. De boot van Ludo was nog niet klaar want zijn roer was eraf gevaren tijdens de winterwedstrijden. We hebben er meteen een experiment van gemaakt: onze boot en de zeilen van Ludo. Eens kijken of de zeilen beter zijn.
De temperatuur was goed maar de wind hield niet over. De windkracht was nihil tot een beetje met windbanen en windwakken. Ook de windrichting was nogal veranderlijk.
Om 11:00 uur de eerste start. De wind draaide als een drol in de pispot en was zeer onregelmatig. Hanz lag één, Marleen twee en Bart drie. Bart lag een beetje achter maar bij boei 12 lag Marleen in een windwak. Bart kwam in een windbaan langs het kantje bijna voorbijvaren. Vreemde situatie.
Tweede race ’s middags. De wind was minder schiftig maar de richting draaide toch nog ongeveer 90 graden. Uitstel en het startschip verkaste naar een andere plek. Uiteindelijk werden de Marieholms weggestart en na een 'in de winds rak' en 'halve winds rak' afgekort gefinished bij boei 6 (gebrek aan wind). De spinakers konden niet gebruikt worden.
Zondag 22 april was Hans Verdel ook van de partij. Maar het weer beloofde niet veel goeds. Windstilte. De uitstel werd meteen gehesen.
Om 10:00 werd er toch een poging gedaan om boten weg te starten. Vlak voordat de Marieholms zouden worden gestart (11:00) ging de wind er helemaal uit. Uitstel en dobberen maar. Uiteindelijk werd de startprocedure om 13:00 hervat en stond er wonderwel en redelijk stabiele wind met plaatselijk nog steeds vreemde windwakken en windbanen. Het kwam voor dat een boot stil lag en de buurman 2 meter verderop aan lijzijde voorbij zeilde.
Na het zeilen nog even lekker buiten genoten van bitterballen met een biertje en werd er nog spontaan gezongen voor de jarige voorzitter. De uiteindelijke uitslag was:

No Zeilnr Naam Punten 1 2 3
1 117 Hanz Zwart 3.0 1 2 1