2006-09 Nakaag

Marieholms dobberen over de finish tijdens de Nakaag.

Het laatste evenement van het zomer zeilseizoen 2006 was voor ons de "Nakaag" op de Kagerplassen bij Leiden. Tijdens de Nakaag waren 12 klassen vertegenwoordigd waaronder de Marieholms. De weersvooruitzichten beloofden niet veel goeds (weinig wind en regen of hagel) maar vaak hebben de thuisblijvers ongelijk. Dus op naar de haven en spullen aan boord want het zou tevens de laatste overnachting aan boord worden voor dit jaar.

Zaterdag: Bij de Kaag Sociëteit verzamelden zich in de loop van de ochtend zeven Marieholms. Leuk om te zien dat Bart Keijzer bemanning voor zijn IF had geregeld bij de Asjemenou (M26 van Hans Verdel) en Hans met zijn andere zoon voer.

De start begon voor de Marieholms om 11:30 volgens schema starten. Om van het startschip naar de "pin end" te komen duurde ongeveer 4 minuten (de gehele startprocedure). Ongeveer 5 seconden voor het startsein werd er weer uitgesteld en werden de Marieholms naar de kant te dirigeren. En inderdaad, na 1 minuut begon het lekker te waaien.

Na de lunch een nieuwe poging en dit lukt wonder wel. Maar na lekker op weg te gaan naar de "X-boei" verscheen er een boot met een vlag dat de wedstrijd was afgebroken werd (wegens winddraaiing).

De tweede start ging goed. Eindelijk stabiele wind. In de loop van de wedstrijd werd de wind wel steeds minder. Wij voeren met onze IFE de Skidbladnir en probeerden te zeilen. Maar ons vermoeden dat we aan een andere genua toe waren werd nu nog eens pijnlijk bevestigd. De boot was met weinig wind niet vooruit te branden en elk vlaagje dat iets zou moeten doen deed niets. Daarbij ging het ook nog even regenen.

Na ongeveer 1.5 uur zeilen met op het eind dobberen werd de baan afgekort. De wind was echt op en we konden we naar de kant. Even tijd om bij elkaar aan boord te kruipen en gezamenlijk iets te drinken.

’s Avonds gingen de bemanning van de Bathys en Skidbladnir samen een hapje eten.

Zondag waren de vooruitzichten in eerste instantie positief. Er stond wind (niet veel maar toch) en het zonnetje liet zich zien. Om 11:25 werd er volgens schema gestart. Na een korte lunch werd er om 13: 30 een tweede wedstrijd gestart. En ja hoor, de wind begon weer af te nemen om tenslotte helemaal weg te vallen. Het wedstrijdcomité heeft nog geprobeerd de wedstrijd af te korten maar ze waren net te laat bij de boei waar dit mogelijk was. Het werd dobberen over de finish. Enige troost dat het droog bleef en zonnetje zich regelmatig liet zien.

Om 17:00 uur de prijsuitreiking door Wim van ’t Hogerhuis en de Jadan van Hella Knegtel en bemanning pakten de gouden plak. Hun nieuwe genua had z’n bijdrage geleverd. Het zilver was voor de Bart Keijzer en bemanning.

Niet elk weekend is gezegend met wind en mooi weer. Zo ook nu.

Hopelijk is er meer wind tijdens de Nakaag 2007 met meer Marieholms aan de start.

Marc Fluttert, Skidbladnir.