2006-08 Edam

Marieholm kampioenschappen Edam 2006

(ook voor de beginnende wedstrijdzeiler)

Vrijdagochtend omstreeks elf uur is het zover. De palaver net gemist, daar sta ik dan. De M26 nog in Monnickendam, de bemanning nog niet gearriveerd, je zou kunnen zeggen de voorbereiding was niet perfect, maar toch. Kan meevaren op de Wørk (bedankt Henk) en zie tegelijkertijd hoe dat gaat met zo’n wedstrijd. "Houd die boot in de gaten, die gaat winnen" hoor ik over een donkerblauwe IF met een mooi zeiltje voor. Tijdens de wedstrijd komt er een muur van water op ons af. Even later komt het met bakken naar beneden maar met de geleende spullen -nooit gedacht om met laarzen aan te zeilen, eigen zeiljack nog op de M26- en de vers gezette koffie kan er niets meer mis gaan. Was er maar zoveel wind. Maar het wordt een wedstrijd in geduld. Met een vijfde plaats wachten wij op de tweede wedstrijd. Een donderslag maakt een einde aan de spanning. Voor de haveningang worden wat laatjes uitgebouwd en met behulp van de zwengel pruttelen we even later de jachthaven van wsv De Zeevang binnen. De gastvrije vereniging met zijn vriendelijke medewerkers.

Zaterdag nieuwe kansen. Met dreigende wolken achter ons aan varen we met zijn drieën op ons eigen bootje naar de startlijn. De start is misschien wel het mooiste moment van de wedstrijd. Allemaal op zoek naar de beste startplaats. Heel dicht bij elkaar, voortdurend op de klok kijken. En dan… door de startlijn, de opgedane ervaring toepassen. Het zouden drie wedstrijden worden. Met een langzaam toenemende wind. En volop zon, terwijl overal donkere wolken dreigen. Het mooie van deze wedstrijden is dat, ook al lig je in laatste positie, je toch midden in de wedstrijd bent. Voor en achter je Marieholms, met en zonder spinnaker, een prachtig gezicht. Tijdens het royale buffet ‘s avonds kan gesteld worden dat zien hoe het moet nog geen winnaar van je maakt. Maar er komt nog een kans.

Zondag de langebaanwedstrijd. Dit keer met zon én wind. Vol goede moed, met raadgevingen van anderen en wat coördinaten van start. Al snel zien we alleen nog bootjes vóór ons. En ze worden alleen maar kleiner. De rubber wedstrijdboot komt redding brengen. De redding heet Bart. Legt geduldig uit wat ie allemaal doet en waarom. En het helpt. Bij de monding van de Gouwzee vinden we weer aansluiting. Via het Paard van Marken op weg naar de finish. Onderweg zien we nog meer zeilers met een Marieholm. Die zou ik één tip willen geven: meedoen volgend jaar. Ook al ben je geen doorgewinterde wedstrijdzeiler. Het is een prachtig gezicht, al die Marieholms in actie. En je treft enthousiaste zeilers, die jou met van alles en nog wat kunnen helpen. Na de prijsuitrijking (zie elders in dit blad) kan de terugtocht beginnen. Voor sommigen is dat een tocht van enkele dagen. Maar ik denk dat iedereen met een lekker gevoel naar huis gaat.

Dank aan Ludo Knegtel (Evenementencommissaris) Igle Berghuis (penningmeester en startschip FFlumaris) en Marc Fluttert (voorzitter, uitslagen) voor de organisatie, de mannen in de rubberboot en de overigen op het startschip voor hun hulp.

Joop Rood, Belone