Op deze pagina vind je fotoalbums van eerder georganiseerde evenementen van de Nederlandse Marieholm Vereniging.

Zomerevenement 2012: mooi & winderig

pvs admiraalzeilen 1

Afgelopen weekend (29-30 juni en 1 juli) is het zomerevenement van de Marieholmvereniging gezeild.

We begonnen op de Kaag waar donderdagavond de meeste boten aankwamen. Een aantal boten kwam van de nabijgelegen plassen, anderen hadden er een best lange reis voor overgehad en voor sommigen was het evenement onderdeel van hun vakantie. Ook dit jaar weer nieuwe boten en nieuwe gezichten. Het weer was wisselvallig maar zat geweldig mee.

Kijk ook de pdf Uitslagen_NMV_zomerevenement_2012
Zie ook de fotoreportages

Vrijdag drie mooie wedstrijden gevaren. Gestart werd voor de starttoren van KWV De Kaag, wat een voor-de-windse start betekende. Een mooie ervaring. Op de Kagerplassen was het duidelijk dat de Mission IF Possible een thuiswedstrijd voer: driemaal als eerste over de finish! Na het wedstrijdzeilen was er borrel op het terras van de Kaagsociëteit en ‘s avonds genoten we van het bekende Marieholmdiner in de prachtige zaal. Zaterdagochtend voeren we in konvooi naar de Braassem; een leuk gezicht zo'n 13 min of meer gelijke boten in een lint over de Ringvaart. Na de koffie en lunchpauze was om 14.00 uur de eerste start van twee wedstrijden op een mooie lange ‘op en neer baan’. Hier lieten de andere Marieholmzeilers zien dat ze ook hun mannetje staan en ‘eentjes’ kunnen varen. Door het lange voor-de-windse-rak ontstond er een duidelijke schifting tussen de boten met en de boten zonder spinnaker. De wedstrijdleiding had leuke prijzen voor ieder en ’s avonds was het erg gezellig eten in het clubhuis van de WSV Braasemmermeer met prachtig uitzicht op het water.

pvs admiraalzeilen 1

Zondagochtend genoten we van een heerlijk Marieholmontbijt, verzorgd door Ron van de Yachtclub Noorderhem. Daarna volgde de clinic admiraalzeilen, die niet lang duurde: zoiets moet je gewoon in praktijk oefenen. Om 11.00 uur voeren de boten in formatie, figuren makend voor het clubgebouw langs met de IF's voorop, daarachter de M26's en daarachter de Marieholm 33’s. Vanwege de vele wind was dit best een moeilijke opgave, daarom voeren we alleen op grootzeil. Wonderwel lukte het behoorlijk goed de rijen gesloten te houden en leverde het een prachtig schouwspel.
Om 12.00 uur was de start voor de lange-afstandwedstrijd. Helaas werd deze overschaduwd door een ongeluk tijdens de startprocedure: twee Marieholms (Asjemenou en Lättja) raakten met hun verstaging in elkaar en beide masten braken af. De beide bemanningen kwamen er met schrik en een desillusie vanaf. Het was even een domper maar daarna werd toch gestart voor hun lange-afstandstocht. Een uitermate spannend stuk opkruisen over de Wijde Aa, tussen veerpont en recreatievaart door, richting Hoogmade, daar de keerboei ronden en voor de wind helemaal terugdenderen naar de andere kant van de Braassem bij Rijnsaterwoude, daar boei ronden en aan de wind weer terug naar de finish voor het clubgebouw.

Veel wind, veel zon, veel plezier en een schitterende ervaring

Hier de pdf Uitslagen_NMV_zomerevenement_2012 overall.

NMV Evenementencommissie.