Op deze pagina vind je fotoalbums van eerder georganiseerde evenementen van de Nederlandse Marieholm Vereniging.

Friesland Zeilen

Rondje Vlieland werd blazen over het wad

johannafullspeedNoord, 5 Bft. Naar buiten via het Molengat was geen optie. Dat was duidelijk zaterdag 1 juni om 8 uur 's ochtends in de KMJC van Den Helder. We hielden een korte palaver in de luwte van het clubhuis...

work2We waren vrijdagsmiddag met drie boten (IFO, Hamelen en Johanna) vanuit vissershaven van Den Oever vertrokken onder leiding van Wouter Versluis. Het aan-de-windse rak vanaf de sluis was heftig en lang geweest met korte slagen. De wind was ongunstiger dan verwacht, schoten die vastliepen, zout in de ogen en uitglijden op de natte kuipvloer: een test voor de bemanningen .. Gekozen werd om koers te zetten naar Makkum via de zuidkant van Texel en Kornwederzand. Henk Veerdig terug uit Nepal was met zijn Wørk nog onderweg vanuit Den Oever. Het vertrek werd vastgesteld op 10 uur. De Wørk liep net binnen, opstapper Eelco kreeg zelfs geen gelegenheid om op de wal even bij te komen. Hij kon gelijk door. Vanaf de veerhaven van Texel was het scheuren over het wad met snelheden boven de 8 knopen. De plotter van de Johanna gaf zelfs 9.4 'over de grond' aan!

kornwederzandOngeveer gelijktijdig bereikten de boten de sluizen van Kornwederzand en na even aandrukken paste ook de IFO nog tussen de sluisdeuren. Aan de Zuiderkade van Makkum waren vier boxen naast elkaar vrij en het werd erg gezellig. 's Avonds hebben we met ons allen gegeten in de Prins (verse snoekbaars en schol), de volgende dag vertokken Henk Veerdig en Ton Roelofsen met opstappers richting Enkhuizen. Zelf voer ik met Wouter Versluis en Jaqueline mee naar Harlingen voor de HT-race.

makkumOmdat je met bijna de dezelfde boten vaart, kan je goed zien wat je eigen boot (en vooral jezelf) doet in vergelijking met de anderen. Ervaringen werden gedeeld en kennis uitgewisseld. En het was erg gezellig, voor herhaling vatbaar.

Michiel Veldkamp (IFO)