DSCF9414.jpg

Verslagen evenementen

2003-09 Nakaag

Verslag Najaars evenement Nederlandse Marieholm Vereniging
(Publicatie in NMV Verenigingsblad 2 van 2003)
Kaag, 28/29 september 2003

Na het verlaten van mijn werk op vrijdagmiddag zag ik in de Ringvaart van de Haarlemmermeer een IF liggen. Een deelnemer aan ons weekend! dacht ik meteen. Wel vond ik het vreemd dat het schip aan de verkeerde kant van de Bosrandbrug lag te wachten, alsof het richting staande mastroute door Amsterdam zou gaan. De neus wees echter de goed kant op, richting Kaag. Met deze waarnemingen als stof ter overpeinzing fietste ik naar huis waar Richard enthousiast meldde dat hij Nico Bijvoet de mast van de Ellinor rechtop zag zetten bij de Bosrandbrug. Puzzel opgelost!

Zo snel als we konden scheepten we ons in op onze Solgry en zetten we koers naar de Kaag. Terwijl we voorspoedig brugopeningen kregen kookten we de spercieboontjes gaar en aten we om de beurt. Net toen ik de tweede hap bonen nam klonk er een soort dreun, gevolgd door luid piepende motoralarmen. Nu weet ik wat een oorverdovende stilte is: de motor zelf was geheel stil en het alarm was oorverdovend. Alert stuurde Richard naar een steiger die precies op de juiste plek was aangelegd om ons uit dit probleem te helpen. We zagen al gauw een dikke tros in het water liggen ter hoogte van waar ook de schroef zich bevindt. Met de pikhaak kwam er geen beweging in helaas. Dapper sprong onze webmaster in zijn zwembroek overboord om de schroef te klaren. Er kwam een stuk touw van 4 centimeter doorsnee en 3 meter lang te voorschijn!

Na dit akkefietje startte de Volvo Penta gelukkig weer onmiddellijk. Intussen was het donker geworden en werd het spoorzoeken om KWV De Kaag te vinden. Gelukkig waren we er een week eerder overdag langsgevaren zodat we wisten wat we aan het zoeken waren. De twijfel sloeg alsnog toe toen we geen bekende schepen zagen liggen, maar de aanwezige Kaagleden konden ons verzekeren dat we op de juiste plek waren. Maar waar was Nico dan? Volgens onze theorie moest hij er eerder zijn dan wij! Ook deze puzzel werd al snel opgelost; de Ellinor lag buiten onze zoekactieradius afgemeerd en Nico verscheen in de bar toen wij er nog maar net zaten.

Zaterdagochtend doemde gelukkig de ene na de andere Marieholm op, bemand met NMV-leden, aspirant NMV-leden en aspirant Marieholm-bezitters. Er waren zelfs NMV-leden die hun Marieholm in de thuishaven hadden achtergelaten. Behalve een wedstrijd voor Marieholms waren er ook wedstrijden voor Regenbogen, Pampussen, Optimisten, Kolibri’s, Spashes, Javelins, 16m², Cadets, Valken, 5,5 m en 12 voets jollen. KWV De Kaag had het allemaal geweldig goed georganiseerd. Bij de inschrijving kregen we een wedstrijdboekje met starttijden, het regelement en banenkaarten. De organisatie liet merken het erg leuk te vinden dat we meededen. Dat was door Marleen Gaillard geregeld. Als ervaren wedstrijdzeilster hielp ze ons af en toe uit de brand door uit te leggen wat de diverse visuele en akoestische signalen betekenden.  Daar er geen wind was werden de wedstrijden namelijk eerst uitgesteld en uiteindelijk afgeblazen door middel van het hijsen en strijken van seinvlaggen en het geven van geluidsseinen.

Dat gaf des te meer gelegenheid om elkaars schepen te bewonderen en rondleidingen te geven op het eigen schip. Onze mooi gelijnde schepen hadden veel bekijks van de deelnemers aan de andere wedstrijden. We hadden nog een paar flyers aan boord en die hebben we allemaal uitgedeeld aan belangstellenden. De zon scheen tegen de verwachting  in de hele dag uitbundig en tegen drieën kwam er ook nog een heel klein beetje wind, zodat velen van wal staken voor een recreatief rondje. Jos en Toos Janssen uit Thorn stapten bij ons op, zij waren helemaal uit Limburg gekomen om dit najaarsevenement mee te kunnen maken!

Het traditionele Marieholmdiner vond deze keer plaats in de stijlvolle en gezellige koepel van de Kaagsociëteit. Ook dit was door Marleen bijzonder goed georganiseerd. Ons gezelschap breidde zich nog uit met partners en gezinsleden van de bemanningen. Erg gezellig.

‘s Zondags werd het dan eindelijk menens. Er stond duidelijk wind, helaas ten koste van de zon maar door de wedstrijdspanning kregen we het evengoed warm. Zo’n officiële aanpak maakten wij voor het eerst mee en we vonden het geweldig leuk. Eindelijk was het nodig seinvlaggen te ontcijferen! Helaas startten we niet bepaald in de voorhoede; we zagen al gauw de spiegels van de meeste IF’en en eigenlijk ook van de M26’s. De Mission IF possible en de Pequod waren gelukkig nog enige tijd in ons blikveld. Dankzij het teamwork in onze bemanning bereikten we na de bovenboei onze directe concurrenten weer en leverden we strijd met de Yemanja en de Limanda. De Asjemenou was in geen velden of wegen (lees: plassen of kanalen) meer te zien. Er was een zeer interessante baan uitgezet met veel afwisseling: elke baan had verscheidene aan de windse en ruime windse rakken. Op de ruime rakken maakten wij telkens weer goed wat we op de aan de windse rakken verspeelden. Opeens kwam er nog een vijfde M26 het strijdperk inzeilen: dat was Ab Jansen in de Jenny. Hij was niet officieel gestart en dat was voor onze plaats in de einduitslag maar goed ook, want hij zeilde ons met gemak voorbij. Wat er intussen in de voorhoede bij de IF’s gebeurde onttrok zich volledig aan onze waarneming. In de achterhoede hadden wij het al druk genoeg want intussen werden we ingehaald door de later gestarte Kolibri’s. Dat gaf nog even verwarring daar zij maar één rondje hoefden te varen en wij twee. Uiteindelijk wisten we na de Limanda doch vlak voor de Yemanja te finishen na een hevige en toch collegiale strijd.

De middagwedstrijd vertrok weer volgens hetzelfde principe. De Limanda besloot twee van de vijf bemanningsleden op de wal te laten (waaronder de jongste deelnemer Marijn). Daar bleken ze sneller van te worden. De IF’en waren weer als eerste bij de eerste bovenboei. En wij als laatste helaas. Met ruimere wind kwamen we weer steeds dichterbij maar zo spannend als de eerste wedstrijd werd het voor ons niet meer. Wel kregen we de aan de windse rakken steeds beter onder de knie, ook al doordat we nu beter met het vaarwater bekend waren. Helaas niet goed genoeg: vlak voordat we het Zweiland op konden kruisen liepen we aan de grond! Het voordeel daarvan was dat in de tijd dat we vastzaten het veld Pampussen kon passeren zonder dat we telkens in BB-SB situaties verzeild raakten. Dankzij de al eerder genoemde uitstekende organisatie van KWV De Kaag kwamen we weer los. Van de M26’s kwam aspirant lid Asjemenou weer het eerste over de finish. Daarop heeft de bemanning, bestaande uit Hans en Len Verdel, meteen besloten lid van de NMV te worden.

Teruggekomen bij KWV De Kaag hoorden we dat Marleen en Marc met hun Skidbladnir overtuigend het Marieholmklassement aanvoerden. We hebben ze in de tweede wedstrijd inderdaad met een ruime voorsprong het veld IF’en zien aanvoeren, gevolgd door Bart Keijzer in de Il Vento en Frank en Nico in de Ellinor. De MGB 75 en de Martizay waren daar ook bij in de buurt.

Omdat we voor het donker terug wilden zijn in onze thuishaven in Aalsmeer vertrokken we zonder de prijsuitreiking af te wachten. Jammer natuurlijk, daar hadden we achteraf best nog tijd voor gehad. Desondanks hebben we een prachtig weekend gehad! We kijken alweer uit naar de evenementen in het volgende seizoen.

Marjo Broertjes, M26 Solgry