Kaag.jpg

Verslagen evenementen

2002-09 Marieholmweekeinde Willemsstad

Marieholmweekend 28 en 29 september 2002

Eindelijk was het zover: Het Marieholm weekend voor de wat zuidelijker wonende leden! De weersvoorspelling beloofde een prachtig najaarsweekend want er zou een hogedrukgebied boven Nederland komen te liggen. Nou weet ik niet zo heel veel van het weer, maar voor een zeiler betekent een hogedrukgebied boven je hoofd meestal erg weinig wind. Het goede nieuws is: in ieder geval geen regen.

Na het gebruikelijke gejaag om op tijd met de boot te vertrekken, tuffen wij met onze IF op zaterdagochtend op de motor richting Willemstad (wel op een eiland, niet benedenwinds). Bij de Volkeraksluis is wat meer oponthoud dan normaal omdat de binnenvaart, die normaal in een aparte sluis geschut wordt, nu opeens ook door de jachtensluis moet. Dit levert een nog grotere chaos op dan wat je normaal zelfs in het hoogseizoen zou verwachten. In ieder geval komen we wel alvast een andere IF tegen: de Jolle, een ‘recent’ gebouwde IF (zeilnummer 3332) en strak in de lak. Daar steekt onze oude dame van 30 jaar (zeilnummer 885) wel erg schril tegen af. Weer een reden temeer om onze plannen om de boot van de winter te schilderen echt uit te voeren. Eenmaal door de sluis komen we nog een Marieholm tegen; de Alacrity een 26. In konvooi stomen we op naar Willemstad. Het valt de havenmeester op dat er 3 wel erg gelijkvormige scheepjes tegelijkertijd binnenkomen en hij dirigeert ons meteen naar de oude haven. Daar ligt de Scudder al te wachten (ook een 26).

Het welkomstcomité, bestaande uit 4 opstappers, staat ook al op de kant. Na een onderlinge kennismaking bestaat de briefing uit een kop koffie en de mededeling dat gezien het gebrek aan wind het ‘Rondje Tiengemeten’ wordt afgeblazen. Gezien de ervaringen van de ‘Locals’ onder ons wordt verwacht dat er aan de andere kant, de Westzijde, van de Haringvlietbrug er iets meer wind zal staan en dat dat in de loop van de middag alleen maar beter zal worden. Er wordt besloten tot een aantal kortebaan wedstrijdjes rond bestaande boeien aan die kant van de brug. De opstappers worden verdeeld en we varen met zijn allen onder de hoge bogen van het vaste gedeelte van de brug door.

Aangezien wij het volledige wedstrijdcomité aan boord hebben (bestaande uit Marleen) en een startschip ontbreekt trekken wij de eerste startlijn open. Er staat zo weinig wind dat het erg veel verschil maakt waar je op het water zit en hoe direct je op windschiftingen reageert. Wij maken de eerste klap een andere richting op dan de rest (vanwege het starten) en treffen daar ook iets meer wind  en winnen we het eerste korte baantje (Hier deden we toch nog ruim een uur over hebben gedaan).  Uiteraard wil de rest ook startschip spelen na dit overweldigende succes! Dus wordt nu om de beurt door telkens een ander schip gestart. Ondanks het lichte weer voeren alleen de Scudder en Rusalka  als enigen de spinnaker. In eerste instantie zien wij het niet zo zitten vanwege de korte rakjes waarop die te voeren valt, maar Marleen is niet anders gewend en deelt met ons enige tips en trucks.

In totaal worden er die middag 3 wedstrijdjes gevaren, waarna we snel weer terug moeten richting Willemstad omdat de havenmeester maar tot 6 uur de speciaal gereserveerde plek vrij kan houden. Op de weg terug besluit iedereen de spi maar even te zetten, wat een vrolijk gezicht oplevert. We redden het om net op tijd terug in de haven te zijn (2 minuten voor 6). Na enig gepiel liggen we allemaal naast elkaar vast; de oude haven is er niet op gebouwd om kleine scheepjes met een laag vrijboord af te laten meren: een hoge kade en vervelende meerpalen, waar de boot net niet tussen past. Tijdens de borrel wordt er natuurlijk druk nabeschouwd over de wedstrijdjes: waarom loopt de ene boot zoveel harder dan de ander en zo. We konden moeilijk zeggen dat ons scheepje zo snel was omdat Marleen aan boord was (een ervaren wedstrijdbeest), dus hebben we het maar op het verschil inboard/outboard en de vaste schroef gegooid (wat ook waar is, zeker met licht weer).

Om 7 uur begon het diner, waar al snel iedereen het met iedereen kon vinden. Er zijn ook een aantal interessante ideeën  over tafel gegaan, die de moeite van het uitwerken best waard zijn. Misschien even aardig om te noemen:

·         Zet op de website leuke reistips/ervaringen over je eigen omgeving. Als anderen (in dit geval) Zeeland bezoeken, weten ze wat de havens zijn die ze beter kunnen overslaan, reisafstanden die goed te doen zijn in 1 dag etc. Het zou voor degenen in Zeeland natuurlijk ook leuk zijn als er dingen over het IJselmeer of het Wad en zo op komen te staan. De site wordt dan ook opeens bijzonder interessant voor diegenen die (nog) geen Marieholm hebben.

·         Rondje Noord Holland of Rondje Zeeland in clubverband

·         Een Marieholm trip langs de Waddeneilanden

Na een frisse nacht zat iedereen ongeveer tegelijk te ontbijten. Toen eenmaal de vaat was weggemoffeld, kon de wederzijdse bootinspectie plaatsvinden: Veel Aha Erlebnissen en ‘O zit dat zo bij jullie’ dus. Dan merk je wel dat de scheepjes op detail enorm verschillen, al vanaf de bouw. Bovendien is een Marieholm 26 echt ruimer van binnen.

Een nieuwe deelnemer, de Apollonia,  meldt zich voor de 2de dag en besluit met de rest mee te varen: Hoe meer zielen, hoe meer vreugd. Aangezien in tegenstelling tot gisteren de windmolens nu wel draaien verwachten we iets meer wind. Een nieuwe poging voor het Rondje Tiengemeten dus, maar geen wedstrijd. Marleen gaat anderen nu de fijne kneepjes leren van het varen met grote lappen en stapt bij de Jolle aan boord.

Om 11.30 vertrekken we en al gauw blijkt dat de wind nu nog variabeler is dan gisteren. Het eerste rak varieert van plat voor het lapje tot halve wind en vraagt alle geduld van de deelnemers. Gelukkig staat er wel een zonnetje. Halverwege het eiland en 2.5 uur verder is het geduld op. We besluiten om te keren omdat verschillende mensen op tijd naar huis willen. Terug naar de brug gaat vlotter, omdat er iets meer wind is en met een aandewindse koers er blijkbaar iets meer snelheid uit te peuteren valt, waarschijnlijk door de hogere schijnbare wind. Bij de brug wordt nog even gedag gezegd en voorgenomen om volgend jaar weer van de partij te zijn. Om 16.00 uur gaat iedereen een andere kant op en is het evenement afgelopen.

Tot een volgend evenement!

Jeroen van der Eng en Helma Michiels, IF Rusalka