Verslagen evenementen

2002-08 Marieholmevenement Uitdam

Vakantie en Marieholmweekend in Uitdam, 17 en 18 augustus 2002

Wij liggen in de Jachthaven  van de ZRMV “De Batavier“ in Niftrik, ca. 15 km. van Nijmegen, in een door zandwinning vergrote oude arm van de Maas. Wij, dat is onze Zeezwaluw IF-E, Cor en Ineke en onze hond Souzie, een Welsh Terriër.

Dit jaar hebben we onze vakantie zo gepland dat het Marieholmweekend er in valt. We besluiten eerder weg te gaan om meer tijd te hebben zodat we kunnen zeilen op de Waal en de IJssel. Ons oorspronkelijke plan was om het Amsterdam -Rijnkanaal op de motor te varen met de mast helemaal plat. Uit eerdere ervaring weten we dat geen pretje is, maar wel een snelle manier om op het Markermeer te komen, twee dagen kost het ons via deze route.

Vanuit Niftrik gaan we door de sluis en brug bij Grave op weg naar het Maas–Waalkanaal. In het kanaal strijken we de mast nog eens drie keer en gaan na de sluis van Weurt de Waal op. We overnachten in onze eigen Nijmeegse passantenhaven en nemen in de stad wat te eten en drinken. De volgende dag stroom op naar het Pannerdenskanaal, een tocht van ca. 4 uur. De stroming op de kop van het Pannerdenskanaal is stevig, we ronden hem dan ook ruim. In het Pannerdenskanaal aan de goede kant langs de kabelpont dat is even opletten. Bij Westervoort de mast zetten op de erg snel stromende smalle IJssel, daarna het zeil omhoog en de motor uit, rust. Op de Waal en het Pannerdenskanaal voeren we op de motor  met het zeil bij en met de zwarte kegel gehesen.

De IJssel is een prachtige rivier met mooie kastelen, dorpjes en steden. We zeilen naar Zutphen en overnachten daar, een mooie plaats waar het in de stad de moeite waard is. Vanuit Zutphen bezeilen we de rivier, soms even de motor aan voor passerende vrachtschepen, naar de Katerveersluis bij Zwolle. Een idyllisch plekje met een recent gerestaureerde handbediende sluis. We kunnen er over fietsen beschikken voor de boodschappen. We worden uitgezwaaid door de mannen van de sluis en passantenhaven als we weer verder zeilen de IJssel af. Elke dag staan we op met zon en is er wind. We kruisen verder stroom af tot aan Kampen, hier strijken we voor het laatst voor een brug, deze met maar 5 m. doorvaarthoogte,  en kiezen het ruimere sop. We moeten nog even door het Kattendiep motoren en zeilen dan over het Ketelmeer naar Ketelhaven, waar we andere zeilers uit onze haven ontmoeten.

Via Lelystad waar we overnachten hebben we een bezeilde koers naar Edam, waar we  lang geleden eerder zijn geweest.

Vrijdags gaat  onze tocht richting paard van Marken, Cor ziet uit de Gouwzee twee Marieholms komen varen, wat dichterbij gekomen zijn dat de Solgry met Richard en Marjo en de Monsun ook op weg naar Uitdam. Leuk is dat om elkaar zo op het water te ontmoeten. Op de Monsun is de jongste matroos Ruurd van 3 maanden aan boord met Petra en Sytze. Het is warm vandaag en we besluiten onder Marken te gaan ankeren om te gaan zwemmen. En we maken de boot van onderen vrij van aangroei want er staan ons wat wedstrijden te wachten. Ook van boven wordt het schip schoon gemaakt want we denken dat de voorzitter ons schip komt inspecteren, bij de eerste deelname met ons schip aan een NMV evenement willen we een goede beurt maken. Onze hond dopen we af en toe met zwemvest aan in het water om af te koelen, hij vind dit heerlijk.

We lopen aan het eind van de middag de haven van Uitdam binnen, waar we bij de voor ons gereserveerde steiger aanleggen. De Solgry en de Monsun liggen er al, we praten wat bij onder het genot van een drankje. In de avond komen er nog meer Marieholms in de haven. Dries met de Peanut komt nachts en vind een plaatsje in een box.

Op de zaterdagmorgen raakt de steiger voller en voller, er liggen ca. 11 boten,  onder de Marieholms is er een hele grote, de Hydra, een 32 voeter.

Na wat bestuurlijke mededelingen krijgen we de instructies voor de wedstrijden. Er is een korte driehoeks baan uitgezet waar we ongeveer 45 min over doen zodat we drie wedstrijden kunnen varen op de zaterdagmiddag.

Enkelen varen met de spinnaker, de winst lijkt ons minimaal want het kost veel moeite om de spinnaker goed te hijsen en te zetten bij de rakken die wij varen, zelfs met extra bemanningsleden.

Voor ons is goed om samen met veel andere Marieholms te varen zodat we kunnen experimenteren met de zeilvoering, strak, losjes of extra strak de zeilen doorzetten. Wij dachten iets geleerd te hebben maar de uitslag van zondag liet zien dat het niet geholpen had want zaterdag hadden we een zesde plaats en zondag negende plaats, wat ons teleurstelde.

Binnen onze vereniging zeilen we ook wedstrijden maar daar doen alle types boten aan mee kajuitschepen en open bootjes en dan is het erg afhankelijk van de windsterkte wie vooraan zeilt en wie achteraan. Bij weinig wind zeilen wij achteraan en met veel wind vooraan. Dus onze plaats dit jaar waarbij alle wedstrijden gezeild zijn met weinig wind is onderaan in het eindklassement.

De Monsun is op zaterdag ons start en finishschip. Het is een prachtig gezicht zoveel Marieholms bij elkaar te zien varen. Cor heeft volop de kans mooie foto’s te maken.

De Mighty Mary komt tijdens de wedstrijd aan en geeft goed de mogelijkheid de wedstrijd te bekijken. De finishtijden worden in de laptop ingevoerd en verwerkt, de wedstrijd van morgen wordt ook meegeteld. Henri en Ellis van de Skar zorgen hiervoor. We horen dat we middenin zijn geëindigd.

De temperatuur is behoorlijk hoog opgelopen zodat wij besluiten na de wedstrijd voor anker te gaan en een koele duik gaan nemen, ook de hond is er aan toe.

Na deze verfrissing zijn we toe aan een drankje en het Marieholmdiner. Frank heeft tafels gereserveerd in het restaurant bij de haven en we kunnen kiezen uit een keuze menu. Het eten smaakt ons voortreffelijk. Er wordt gepraat over de wedstrijd en de zeiltochten en met Ellen over kanotochten in binnen en buitenland. Het zo samen zijn  geeft ons een gevoel een vereniging te zijn en sommigen al wat beter te kennen.

Zondag, vandaag alweer de zon en een steviger wind dan gisteren. We varen een lange afstand richting boei M1 bij het paard van Marken.

We maken een ‘vliegende start”, het startschip vaart  in dit geval over de bakboordboeg langs een boei, na de passage van de boei kunnen de startende schepen over de stuurboordboeg starten achter het startschip langs. Bij onze start ontstond  enige verwarring omdat de starters over bakboord varend, voorrang moesten geven aan de nog niet startende zeilers die nog over bakboord voeren en nog niet gestart waren, misschien de volgende keer startschip over de stuurboordboeg laten starten, zodat de startlijn kruisende schepen voorrang hebben. Cor maakt nog wat foto’s en algauw zijn we niet meer bij elkaar in de buurt.

Het veld valt al snel uit elkaar, ieder neemt zijn/haar eigen koers alleen bij de eerste boei komen we elkaar weer tegen. We varen een tijdje op met de Hydra, die vandaag versterking aan boord heeft voor de spinnaker, het A-team. Bij de laatste boei wordt het spannend want onze boei wordt door andere zeer snel varende grote schepen gebruikt als finishboei, voor ons gaat het net goed maar de Solgry moet wijken ondanks zijn recht op vrije vaart. Een voorbeeld van goed zeemansschap.

Om circa 15.30 uur is iedereen over de finishlijn. We nemen zelf onze finishtijd op en deze wordt door Henry verwerkt. We besluiten verder te zeilen evenals de Solgry en de Monsun, die nog vakantie hadden. De wind neemt later op de avond in kracht af, en we besluiten dan ook in de vluchthaven van Wijdenes te overnachten. Er is nog een plekje vrij aan de wal. Onder het licht van de maan en sterren nemen we laat op de avond een verfrissende duik in het water.

Wat een pracht weekend, bedankt organisatie voor jullie inspanningen! We hebben er van genoten.

We hebben hierna nog 3 weken gevaren, Harlingen, Vlieland, Terschelling, Texel, Amsterdam, Haarlem (Floriade), Gouda, Rotterdam, Gorkum en over de Maas weer naar onze thuishaven.

Cor en Ineke Sikkens, IF Zeezwaluw no. 3221