Verslagen evenementen

2002-06 Voorjaarsevenement Koudum

Verslag NMV voorjaarsevenement de Kuilart, Koudum 1 en 2 juni 2002

Het eerste Marieholmweekend in 2002 (overigens ook voor ons) begon voor zoon Rolf en mijzelf op 31 mei. Nadat we de donderdagmiddag daarvoor de boot in gereedheid hadden gebracht, vertrekken we de volgende morgen om iets voor acht uur uit onze thuishaven Meerzicht aan de Beulakerwiede voor de lange tocht naar Koudum. Het is prachtig weer met veel zon en af en toe wat wolkjes en de vooruitzichten zijn prima. Omdat de verwachting is dat de wind voornamelijk NW 3-4 Beaufort zal zijn, besluiten we binnendoor te varen via Steenwijk, Ossenzijl, Echtenerbrug, Sloten, Woudsend en Heeg. De tocht wordt voornamelijk op de motor gevaren en verloopt zo voorspoedig dat we nog net voor 12.00 uur door de brug in Echtenerbrug kunnen, tegen een geringe vergoeding natuurlijk. Vanaf Sloten wordt het drukker op het water. Op het Slotermeer is een wedstrijd voor Skutsjes en in Woudsend is het een drukte van belang voor de brug, als altijd een bron van vermaak voor de toeschouwers. Er zijn veel Duitse vakantiegangers, zowel met gehuurde motorboten als met polyvalken, uitkijken geblazen dus. Omstreeks 15.30 arriveren we in Heeg en besluiten onszelf te trakteren op net aangevoerde Hollandse Nieuwe. Een lokale deskundige gaf ons advies over de beste plek om die te kopen en hij had gelijk: we moeten lang in de rij staan maar de haringen smaken uitstekend. Daarna op het Heeger meer het grootzeil omhoog en langs de vaargeul op weg naar de Kuilart. Halverwege de Langehoekspolle hebben we nog assistentie verleend aan een omgeslagen polyvalk en toen deze weer overeind dreef, leeg gehoosd was en de vierkoppige bemanning weer aan boord zat met alleen het fokje op, vervolgden we onze weg. Er stond een lekker windje (zo’n 4 Beaufort) en het traject was bezeild. Lekker om na een aantal uren motoren weer eens te kunnen genieten van het ruisende water en de stilte.

Omstreeks 19.00 arriveren we in de jachthaven de Kuilart waar al een IF aan de passantensteiger ligt. Het is Marleen met haar partner die al een paar dagen onderweg bleken te zijn en rond het weekend een korte vakantie hadden genomen. Al snel kwamen er meer Marieholms bij en het werd een gezellige boel op de steiger. Na de borrel genoten we van een heerlijke 1 pans spiritusbrander maaltijd en na de koffie en nog eens een drankje met veel Marieholmpraat gaan we voldaan de slaapzak in.

Als ik de volgende dag om 7.30 door de zon gewekt wordt liggen er meer Marieholms dan de avond er voor. In de loop van de ochtend komen er nog een paar bij en bij de aanvang van de briefing voor de wedstrijden blijken er 14 de weg naar Koudum te hebben gevonden, exclusief de IF 2266 Banaan die de Kuilart als thuishaven heeft.  Enkele leden, waaronder Toos en Jos Janssen uit Thorn en  Alle Zoethout, zijn zonder boot gekomen, maar kunnen meezeilen met de aanwezige boten. Het is opnieuw een prachtige dag met variabele wind 2-3 Beaufort uit westelijke (ook variabel) richting. We zeilen vlak bij de Kuilart op de Oorden en Jan Eisma (van de eerder genoemde Banaan) heeft zelfs voor een heus startschip gezorgd inclusief een wat schorre toeter. Na de briefing zijn velen nog in de weer om de meest optimale zeilgarderobe aan te slaan en dan gaat het op weg naar de start. De eerste start is om 13.15; onze eigen start is niet zo geweldig, maar het is prachtig om zo veel IF’en, M26’s en M261’en met elkaar strijd te zien leveren. We eindigen op de zesde plaats en zijn niet ontevreden. Na een slokje en een hapje is het al weer tijd voor de tweede race. Als gevolg van onverwachte windschiftingen is onze tweede start ronduit belabberd; we zijn als laatste weg, maar slagen er toch nog in voor de finish  een paar andere boten voorbij te lopen. Onze derde start is beter; we liggen op het in de windse rak goed in de vrije wind en ronden als tweede de bovenboei. Vervolgens lieten we ons voor de wind te veel afdekken door het aanstormende veld en zakten daardoor vele plaatsen zodat we middenin het veld eindigden. In de vierde en laatste wedstrijd ging het allemaal wat beter; het is echter overduidelijk dat onze wedstrijdervaring inmiddels behoorlijk roestig is en dat er meer geoefend moet worden.

Nadat we rond een uur of half zes allemaal weer waren afgemeerd in de haven (hier en daar zelfs 4 dik) was het tijd om met elkaar de gebeurtenissen van die middag nog eens de revue te laten passeren. We waren natuurlijk benieuwd naar de einduitslag, alhoewel we al wisten dat Elinor de eerste plaats had behaald door zeer consistent en goed te zeilen. Maar voordat Marleen de uitslag bekend kon maken waren er nog twee Algemene Ledenvergaderingen. De eerste duurde heel kort en werd vooral om procedurele redenen gehouden. Daarna opende Frank Jurgens de derde ALV en vertelde dat die tot doel had een aantal wijzigingen vast te stellen in de statuten van de NMV. Paul Brandt legde uit wat de bedoeling was van de voorgestelde veranderingen en de aanwezige leden gingen vervolgens unaniem akkoord met de voorstellen. Veel discussie was er niet, want we waren allemaal natuurlijk benieuwd naar de resultaten van de wedstrijden

Dan is het zo ver: Marleen heeft na veel rekenwerk op een laptop de zaak op een rijtje en de prijsuitreiking kan beginnen. Zoals we al verwacht hadden is Elinor als eerste geëindigd (met Jos Janssen als opstapper) en zijn Skidblandir en Teela respectievelijk tweede en derde geworden. Wij zijn als zesde geëindigd en zijn niet ontevreden. Overigens: de volledige uitslag staat op de website: www.marieholmvereniging.nl. Aansluitend is er een barbecue op een van de terrassen van het restaurant van de Kuilart. Het wordt een gezellige avond met prima voedsel en versgetapt bier. Natuurlijk worden ook veel Marieholm ervaringen uitgewisseld. Als de zon achter het struikgewas wegduikt, trekken de meeste zich terug in de bar voor een afzakkertje. Het wordt voor sommigen laat die avond.

De volgende ochtend is er alle tijd om bij elkaar aan boord te kijken en ervaringen en slimme oplossingen uit te wisselen. Ik laat me ontvallen dat ik een stagspanningsmeter aan boord heb en dat heb ik geweten. De meeste Marieholm schippers twijfelen plotseling of ze wel de juiste spanning op hun wanten hebben en bij nameten bleek die twijfel in de meeste gevallen gegrond te zijn. Er is die ochtend heel wat aan wantspanners gedraaid! Om 11.00 is er een voorbespreking voor de toertocht over de Fluessen die vanaf 12.00 wordt gehouden. Jan Eisma had een beschrijving van de tocht met achtergronden over het gebied  gemaakt en deze werd aan de deelnemers uitgereikt. Zeer de moeite waard, ook voor ons om later nog eens te gebruiken. Want wij varen de toertocht niet mee omdat we nog een flinke reis voor de boeg hebben. We willen buitenom terug naar Meerzicht en met de heersende wind O-ZO 3-4 Beaufort gaan we proberen vandaag Schokkerhaven te halen.

Door al het gedoe met de stagspanningsmeter letten we niet goed op de tijd en vertrekken pas om 11.45. Dat blijkt net te laat voor de Galamadammerbrug die op dubbel rood gaat als we aan komen varen. We gebruiken de wachttijd om wat te lunchen en de GPS te programmeren. Dan in konvooi over de Morra naar de Johan Friso sluis waar we snel geschut worden. Inmiddels is het al na tweeén en we hebben nog een heel eind te gaan. De Centrale Meldpost IJsselmeer geeft een optimistische ZO 4 Beaufort, maar als we het grote water opvaren is het niet meer dan een magere 2-3 zodat het lang duurt om naar de Ketelbrug te kruisen. Er staat een vervelende deining, maar naarmate we dichter bij Lelystad komen neemt de wind wat toe zodat we af en toe 5 knopen lopen. Om 21.00 passeren we eindelijk de Ketelbrug en gaan dan verder op de motor naar Schokkerhaven alwaar we om 22.00 arriveren. We hadden graag wat meer wind gehad, maar ja, je krijgt het niet altijd zoals je het graag hebben wilt. Na een slaapmutsje gaan we toch voldaan te kooi.

De volgende ochtend is het nog steeds stralend weer met ZO wind 3-4 Beaufort. Met alleen de genua 2 gaan we via het Ramsdiep, het Zwarte Meer en het Zwarte Water naar Zwartsluis om vervolgens door te varen naar Meerzicht waar we omstreeks 14.30 arriveren. Al met al een zeer geslaagd weekend waarin we een kleine 100 mijl hebben gevaren. Wind en zon dienende zijn we de volgende keer zeker weer van de partij.

Wim Harder, M26 Arwen

Het klassement aan het eind van het weekend:
1  Elinor
2 Skidbladnir