Kaag.jpg

Verslagen evenementen

2001-10 Hindeloopen

Hindeloopen October 2001

In het weekend van 6 en 7 oktober is het najaarsevenement van onze Marieholm vereniging gehouden vanuit de gemeentelijke jachthaven van Hindeloopen. Vrijdagavond kwam ik met m’n zwager Frank vanuit Uitdam net in het donker aan. Het rode havenlicht was nergens te bekennen (het bleek stuk), en door aan de grond te lopen ontdekten we dat het voor de kust van Hindeloopen plaatselijk erg ondiep is. De havenmeester vertelde de volgende dag dat we dan het tweede schip waren dat die avond was vastgelopen, en dat dat voor de Hindeloopers altijd weer een bron van vermaak was.

De volgende ochtend bleken Hinse en Francis met hun M26 Tawhiri ook al in de haven te liggen, en rond een uur of 11 kwamen ook Frank Jurgens met vriendin en Anton van den Berg met echtgenote aan. Het weer was inmiddels schitterend: volop zon en een mooie windkracht 4 uit het zuiden. Van de andere vier aangemelde deelnemers bleek een persoon ziek, en Peter Hilhorst nog onderweg (hij had op zijn tocht vanaf Monnickendam in Enkhuizen moeten overnachten). De anderen hadden zich waarschijnlijk vergist in óf het weer, óf hun beschikbare tijd, maar hadden beter even af kunnen bellen.

Na onze eerste vliegende start (naast elkaar gaan varen en roepen “zullen we maar ?”) pikten we Peter Hilhorst op, en dus startten we nog een keer. Frank Jurgens met vriendin voeren als opstappers met ons mee, en naar de wedstrijdboeien van Waterstaat moesten we zowaar een koers uitzetten, want ze waren niet in het zicht. Op het water was het gezellig druk, want er waren ook nog wedstrijden van echte wedstrijdboten als IMS-racers en X-99’en (vaak met bemanningen in allemaal dezelfde zeilkleding),  compleet met startschip, dus zo hadden we met slechts drie Marieholms toch een behoorlijk wedstrijdgevoel. Frank-m’n-zwager voer iets minder hoog dan Hinse en Peter, maar door een gunstige winddraaiing kwamen we halverwege het eerste rak op kop te liggen om die positie verder niet meer op te geven. De twee M26-en hadden onderling een spannende race, waarbij Hinse als tweede finishte, en Peter met klein verschil als derde.

Anton van den Berg had met zijn echtgenote voor de hele groep gereserveerd in restaurant ‘t Kalkoentje, en daar hebben we met z’n twaalven lekker en gezellig gegeten. Tijdens de nazit in het lokale café werden natuurlijk de mooiste verhalen verteld.

Nadat op zondag iedereen een beetje moeizaam was opgestaan, en Paul Brandt was aangekomen, zijn we toch nog verassend snel uitgevaren voor de tweede wedstrijd, waarbij Paul was opgestapt bij Peter. Ditmaal hadden we een wat kortere baan bedacht, omdat wij nog diezelfde middag nog terug wilden varen naar op z’n minst Enkhuizen. De fancy IMS-racers zorgden weer voor een gezellige wedstrijddrukte op het water, en op weg naar de zuidelijke boei kregen we bovendien mooi zicht op de bruine vloot die voor de kust van Stavoren zijn eigen wedstrijd vaart.

Er stond inmiddels teveel wind om de spinaker bij te zetten, en die wind zou in de avond nog aardig doorzetten. Onze IF finishte opnieuw als eerste, maar nu met een minder grote voorsprong. De twee M26-en hadden weer een spannender race, ditmaal werd Peter tweede en Hinse met zo’n drie bootlengtes verschil derde.

Terug in de haven verzorgt Paul na enig keelschrapen de prijsuitreiking namens het bestuur: Frank-m’n-zwager mag als winnend schipper de fles schippersbitter mee naar huis nemen. Daarna varen we snel weg om nog voor de voorspelde windkracht 7-8 Enkhuizen te halen, om daarna op maandagmiddag het laatste stuk naar Uitdam te doen. Deze tocht wordt nog een zwaar weer ervaring op zich, en gaat bij ons de geschiedenis in als “De Hindeloopen-Uitdam 2001”. (Die maandagmiddag verspeelt Peter Hilhorst bijvoorbeeld nog z’n werkfok tijdens een poging om naar Enkhuizen over te steken, en hij zou erg blij zijn als iemand nog een aardig tweedehandsje voor hem heeft.)

Hoewel er dit weekend maar drie boten (met toch nog zo’n twaalf mensen) op kwamen dagen, was het een fantastisch zeilweekend: veel zon en wind, geen enkele regen, en vooral reuze gezellig met leuke mensen. Ik heb hier wel van geleerd dat je pas weet wat voor ’n weer het zal zijn als je eenmaal op het water zit.

Nico Bijvoet, IF-2075