Verslagen evenementen

2009-08 Rondje Vlieland

Ideaal zeezeil weer tijdens het Rondje Vlieland 2009

(31-07-2009  t/m  02-08-2009)

Na een aanvankelijk hoopgevend aantal belangstellenden, bleef er uiteindelijk een harde kern Marieholm zeilers over voor onze ronde om Vlieland.

IF-E “The Big Blue”  van Clemens en Corrie en de “Johanna” van ondergetekende met als opstapper Anthony.

Vrijdag ochtend verzamelden we in de kom bij de sluis van Workum waar we na de kennismaking met koffie en koek vertrokken richting Den Oever. Het aanvankelijke lopende windje zakte halverwege  het IJsselmeer in zodat we uiteindelijk het laatste half uur naar  Den Oever moesten motoren.   Het schutten konden we de net ingezette ebstroom oppakken maar dit leverde te weinig wind op zodat we na een half uur onze verwoedde zeilpogingen moesten staken. Met de motoren bij haalden we de Marine Jachthaven net voor etenstijd. De overvolle kantine deed ons besluiten om zelf te koken en we werden beloond met een fantastisch avondzonnetje, rode wijn en heerlijke stukjes kaas die ons in de kombuis werden aangereikt.

Na de maaltijd hebben we het palaver in de kuip gehouden waarbij onze grootste zorg de zondag bleek, het tij was ongunstig om tijdig in Workum te komen.

Zaterdag, zeilden we voor de wind het Marsdiep over om met de ebstroom via het Molengat de Noordzee op te spoelen.  Paul had als opstapper zijn plek in de kuip van The Big Blue ingenomen na dat hij voor dag en dauw naar Den Helder was gekomen. Met een lichte tot matige koelte schoven we halve wind langs de stranden van Texel, wind en stroom waren zo gunstig dat we begin van de middag het Stortemelk al aanliepen.

Na kort beraad via de marifoon, besloten we om de nog lang durende vloedstroom te gebruiken om door te varen naar Harlingen. Opkruisend in Vliestroom en Blauwe Slenk nam de wind steeds verder af. De meelopende stroom gaf ons genoeg snelheid om door te zeilen tot het begin van de Pollendam.  De overredingskracht van Clemens (wat doen we met het avond eten?)deed ons besluiten om de laatste 20 minuten toch maar te motoren.

Bij de scheidingston voor Harlingen Kenterde de stroom (purrrrfect,…)

Rond 20.00 uur zaten we op het terras met een koud glas en een menukaart, Het log klokte ruim 40 mijl de GPS ruim 50.

De keuze voor Harlingen werd beloond, haven Vlieland bleek vol, bovendien was er nu ruim de tijd om zondag “thuis” te komen. Tijdens de regenbuien in de ochtend kroop ik wat dieper in mijn slaapzak om vervolgens rond 11 uur met een tussen de laatste druppels doorbrekend zonnetje de zeilen te hijsen. Windje 4 en stroom mee liepen we binnen het uur naar Kornwerd, om na het schutten op rompsnelheid het ruimwindse rak naar Workum te overbruggen.

In de sluis namen The Big Blue en Johanna afscheid, …….mission accomplished.

Wouter Versluis