Op deze pagina vind je fotoalbums van eerder georganiseerde evenementen van de Nederlandse Marieholm Vereniging.

Advertenties

Overzicht evenementen

No events

Foto galerij

KlaasWiersmaIMGL1035.jpg

Introduction in English

gb20vlagwapperend engels

Nieuws

Je kunt er weer een touw aan vastknopen

Verslag workschop Moderne Splitstechnieken.          Door Bas Verschoor.

ROELOFARENDSVEEN - Of het nu een landvast heet, een schoot, dirk, keesje, val, neerhaler, of grootschoot: het zijn lijnen om vast te maken, aan te trekken of om te vieren. Vervolgens gebeurt er wat op je zeilboot. Zo simpel kon het zijn. Na de NMV-workshop 'Lijnen aan boord' weet ik beter. En splitsen we vol goede moed een Dyneema softshackle.

instructie zaal2_200De workshop op zaterdag 25 februari vindt plaats in het majestueuze clubgebouw van watersportvereniging Braassemermeer in Roelofarendsveen. De achttien deelnemers genieten niet boven in het restaurant van het betoverende uitzicht, maar workshoppen in een zaaltje beneden. Voor de presentatie van Jan-Willem Polman, oud-Marieholm-schipper, wereldreiziger en nu baas van www.lijnenspecialist.nl, moet je je kop er wel bij houden.

 

touwwerk_200

Over 'touw' aan boord valt heel veel te vertellen. Ook op zo'n manier dat je daar als schipper profijt van hebt. Wat voor vorm kies je? Ga je voor geslagen lijn (voor 60% gebruikt als landvast), squire plaits (kinkt niet), enkel- of dubbel gevlochten lijn met een holle kern, of valt de keuze bijvoorbeeld op gevlochten mantel met een kern van parallele vezels? De laatste is ijzersterk en heeft vrijwel geen rek. Met deze kennis kun je veel beter kiezen welk touw welke taak aan boord moet uitvoeren.

Hetzelfde geldt voor het materiaal. Polyester touw kan aan boord van de recreatieve zeiler goed gebruikt worden en heeft het een goede prijs/kwaliteitverhouding. Daarnaast heb je bijvoorbeeld polypropeen (eerder polypropyleen, ook als vulmiddel voor de kernen), dat wel licht is, blijft drijven, maar slecht tegen UV-licht kan. Dyneema is een moderner materiaal dat sterk is, licht en UV-bestendig. Alle cursisten krijgen een boekje met de informatie en duidelijke foguattre mains_200bij200to's.

Splitsen

Daarna gaan we aan de gang met splitsen. Waarom? Als recreatieve schipper vind je het misschien wel mooi om zelf je geslagen landvast te splitsen, maar voor al het andere touwwerk aan boord heeft ook gewoon praktisch nut: leg je namelijk een knoop in je touw, levert dat 50% verlies aan treksterkte op. Dat percentage is bij een oogsplits slechts 10. Dus loont het de moeite om te gaan splitsen met bijvoorbeeld gevlochten touwsoorten, al of niet hol van binnen.

Onder begeleiding van instructeurs Jan-Willem en Bas Breider en de heldere instructiefilmpjes maken de deelnemers achtereenvolgens een oogsplits met enkel gevlochten Dyreema, een splits van dubbel gevlochten lijn en splitsen ze een softshackle (een sluitsysteem van touw, bijvoorbeeld voor fok- of genuaschoot). De drie splitstechnieken zijn het meest toegepast aan boord.

Wat heb je na de cursus tot slot als backup: de website www.lijnenspecialist.nl, voor nadere info over touwsoorten en -materialen, het werkboekje met de fotobeschrijving van de splitstechnieken èn de opgedane kennis van een stevige drie uur workshoppen. Als 't nu nog niet lukt....

 verjongen_200
splitsfilmpjes-banner