Op deze pagina vind je fotoalbums van eerder georganiseerde evenementen van de Nederlandse Marieholm Vereniging.

Friesland Zeilen

Twaalf volt gevaarlijker dan 220!

Workshop 'Elektra aan boord'  (Polyclassics)

accuDE KAAG - Veel zekeringen aanbrengen, gescheiden stroomcircuits aanleggen en zorgen voor een goede noodstroomvoorziening; dat helpt om de elektra aan boord beheersbaar en veilig te houden. Dat dit letterlijk van levensbelang kan zijn, besef je pas goed bij de workshop Elektra aan Boord die op 30 maart plaatshad.

Voor negentien belangstellenden hield Gert Stap die zaterdag een presentatie in het clubhuis van Koninklijke Watersport Vereniging De Kaag. De organisator, platform Polyclassics, kreeg leden uit alle windstreken van de polyester klassieke zeiljachten, van Contessa's tot Vega's en natuurlijk ook enkele Marieholmers.

Het belang van een veilige stroomvoorziening aan boord onderstreepte Stap (zelf een Vega-zeiler) met een dia van totaal gesmolten bedrading als gevolg van kortsluiting. ,,Dit gebeurde op zee bij een zeiler. Licht, navigatie en motor vielen uit. Dikke, oranje rookwolken kwamen van het jachtje af. Het was gelukkig overdag. Je moet er niet aan denken wat er 's nachts zou zijn gebeurd.''  workshop_electra2012_klein Ook uit de groep deelnemers kwamen huiveringwekkende ervaringen. ,,Ik was de polen van de accu aan het vastdraaien en maakte kortsluiting met de metalen sleutel. Mijn trouwring vlóóg er af.'' ,,Ik heb een armlange metalen steeksleutel zien smelten door de enorme hitte die door kortsluiting ontstond.'' Stap knikt somber. ,,Mensen weten het niet, maar twaalf volt is gevaarlijker dan 220 volt. Er ontstaat vaak een verzengende hitte en als de boel gesmolten is, werkt niets meer.''

De ernst van de situatie beseffend, gaan de deelnemers gewillig terug in de schoolbanken met de formule Vermogen gedeeld door Spanning is Stroom (p/u=I). Drie lampjes van 20 watt zijn samen 60 watt en gedeeld door twaalf volt maakt dat er vijf ampère door het stroomdraadje gaat. Dat draadje moet daar wel geschikt voor zijn, want als je een lamp aan doet, zorgt de eerste 'inschakelstroom' ervoor dat de belasting een moment veel hoger is. ,,Mijn tip is: beter de dikke dan te dunne draad,'' verzekert Gert, die uitlegt dat een dunne draad eerder te warm wordt en dus veel weerstand biedt, terwijl dit bij een dikke draad juist niet het geval is.

Na de formule behandelt Stap meerdere kernpunten van een goede stroomvoorziening aan boord, waarbij de deelnemers tientallen vragen stellen. Na afloop zijn de meeste deelnemers het er over eens dat het zeer nuttig is om je hier meer in te verdiepen. ,,Je beseft weer hoe belangrijk het is, want aan boord is heel veel afhankelijk van stroom,'' zegt een van de cursisten. 's Middags is er een herhaling voor een tweede groep.

Enkele van de tips

- Breng voldoende zekeringen aan om te voorkomen dat leidingen die naar apparatuur lopen, kunnen smelten bij kortsluiting. De startaccu kan doorgaans afgezekerd worden met 140 ampère, de serviceaccu met 40 amp.

- Gebruik geen kabels met een vaste kern maar een kern die uit losse, gedraaide of gevlochten koperdraden bestaat. Een vaste kern breekt sneller.

- Een kabel kan nooit te dik zijn, wel te dun. Houd er rekening mee dat de stroom niet alleen heen gaat, maar ook terug (de min-leiding)

- Houd 12 volt en 220 volt van elkaar gescheiden, en zorg dat bijvoorbeeld bakboord binnenverlichting ook gescheiden is van de stuurboord verlichting, dan is er binnen toch licht als er een probleem optreedt.

- Zorg dat de belangrijke voorzieningen, zoals navigatie- en communicatieapparatuur en de scheepsverlichting alle in aparte groepen zijn ingedeeld.

- Breng orde aan (in de mogelijke chaos). Pas de stroomvoorziening zo aan dat je weet welke draad naar welk onderdeel gaat. Label de stroomdraden en de zekeringen, zorg dat ze nergens langs kunnen schavielen, buig ze niet in de scherpe bochten en laat ze liefst door gootjes of geulen lopen.